Wat was onderscheidend bij de winnaars in 2015?

  1. De verwachtingen waarmaken dat is wat deze winnaars doen volgens hun klanten. Ofwel doen wat is beloofd. Daarom eindigen zij (bijna) allemaal met een 9+ en kunnen zij zich een Award Winnaar noemen.
  2. Wat ook alle winnaars onderscheidt is dat hun medewerkers hun beste beentje voor zetten: de hostess, de lokale reisleiding, de buschauffeur, de receptie, de crew, zij maken tijdens de reis het verschil en optimaliseren de klantbeleving. Zij zorgen ervoor of ze het bedrijf aanraden of niet.
  3. De (kleine) details en extra’s. Op een originele manier de reisbescheiden verpakken, excellent eten, echt 'ontzorgen', 'probleemloosheid' leveren, mooie afterservice e-mails, over controleren, al deze aandacht en extra aandacht wordt opgemerkt en dit zijn de zaken die de echte fans opleveren.

De winnaars in 2015

Op reviewwebsite over dienstverleners, Opiness.nl, werden in 2015 de reviews geplaatst en bepaalden consumenten samen wie de winnaars werden (door het hoogste klantoordeel en minimaal 50 reviews won men). Opiness analyseerde de reviews van de winnaars - waarom klanten hen deze hoge cijfers gaven.

7ZonvakantiesSunweb Vakanties: 9,0 (116 reviews)

‘Alles is perfect geregeld’ dit was de gemene deler in de reviews over Sunweb. Er wordt geleverd wat is beloofd en klanten voelen zich gewaardeerd. Het boekingsgemak is ook een grote pre bij hen volgens klanten. Daarnaast werd door veel hun klanten benoemd dat zij ook de goedkoopste aanbieders zijn, de internet georiënteerde bezoekers, blijven zoeken en komen dan vaak toch weer bij hen terug, aldus de reviews. Kortom goede service en de beste prijs maken hen volgens klanten de winnaar.

2Verre reizenUntamed Travelling 9,4 (91 reviews)

De kennis en kunde op locatie door de lokale reisleiding is de reden voor klanten om zo’n hoge cijfers te geven. ”Inspirerende reisleiding” werd gezegd. De individuele benadering en het zorgen voor “onvergetelijke” ervaringen maken hen volgens hun klanten winnaar in deze rubriek.

3Campingvakanties: Travelhome 9,9 (77 reviews)

Kennis van zaken is voor hun klanten belangrijk. Betrouwbaarheid. ‘Je kunt op hen rekenen’ en dat is bij camperverhuur in het buitenland waarschijnlijk zeer belangrijk voor klanten. ‘Ze controleren alles, zelf dubbel’ stond in een review. Men wil met een gerust gevoel op reis en ‘ze zijn goedkoper dan los boeken’ werd ook vaak benoemd, de klant weet tegenwoordig zelf ook waar hij het over heeft.5

Vakantie & Bungalowparken: Landal GreenParks 9,0 (210 reviews)

In veel reviews werd benadrukt dat men terugkomt of al jaren klant was. ‘Het personeel werkt er met plezier’ werd gezegd en dat maakt de vakantie leuker. Duidelijk was ook dat er veel families naar toe gaan omdat het vooral ook zo leuk is voor de kinderen. Het woord ‘gezellig’ kwam in meer dan de helft van de reviews terug.

6Aanbieders van VakantiehuizenNOVASOL  8,9 (70 reviews)

De huizen zijn prefect volgens hun klanten en de gastvrije en vriendelijke medewerkers op locatie worden met name genoemd in de reviews. “Een organisatie voor gasten niet voor klanten” werd door een van de stemmers gezegd. Het had een marketingslogan kunnen zijn.

8Cruises: Cruisewinkel.nl 9,7 (55 reviews)

De medewerkers maken het verschil volgens hun klanten. “Personeel spreekt uit eigen ervaring en de service is uitstekend.”beste_rederij

Cruises Cruise rederijHolland America Line 9,3 (500 reviews)

De reviews over HAL zijn complete persoonlijke reisverslagen. Geen andere reisaanbieder kreeg zo’n uitgebreide reviews. De gasten worden in de “watten gelegd” en dat krijgt de organisatie in zeer hoge rapportcijfers terug. De bemanning, de reis, animatie, het eten zorgen voor wat iemand het “HAL virus” noemde.
 9

StedentripsBooking.com 8,3 (57 reviews)

De website is by far de reden waarom men via Booking koopt. In 80% van de reviews werd het boekingsgemak geroemd. Goed kunnen vergelijken, het betalingsgemak en goede service wanneer er iets was zijn de redenen voor klanten om terug te komen. Een leuke quote was ook “en de foto’s komen echt overeen”

10HotelketensRIU Hotels  9,1 (1092 reviews)

Wat een fans heeft deze keten. Het woord ‘super’ wordt in heel veel reviews geschreven. Vele klanten komen er al jaren. “Super service” en “de keuken is verschrikkelijk goed” klanten komen volledig aan hun trekken hier lijkt het.

12Vliegticket aanbieders: Vliegtickets.nl 9,1 (292 reviews)

Overzichtelijk en snel dat zijn de kernwoorden in de reviews over hen. Maar ook de nazorg “mooie aftermails” en goede service als er problemen of vragen zijn. Deze zaken in combinatie met dat klanten aangeven de beste prijs bij te hebben gevonden maakt hen de winnaar in deze categorie.13

Vliegmaatschappijen Lijndienst: KLM 8,9 (51 reviews)

De prijsbewuste Nederlander weet het goed te verwoorden: ‘Je betaalt wat meer maar daar krijg je wel wat voor’ Het klantvriendelijk personeel zorgt dat klanten zich ‘verzorgd’ voelen. Dat het eten lekker is en ruim voldoende wordt ook vandaag de dag als een extra pre gezien aan boord.14

Vliegmaatschappijen Low cost: transavia.com 9,0 (613 reviews)

Heel veel klanten lieten zich horen over Transavia, een oproep om te stemmen op hun homepage bracht massale stemmen op Opiness. Een zeer eenduidig beeld kwam naar voren: goede toestellen, goede vriendelijke crew en betaalbaar. Kortom alleen maar lof over deze maatschappij met als afsluiter een leuk complimen